Έργο – Ενέργεια

Στόχοι, Θεματικές ενότητες, Ενδεικτικές δραστηριότητες Να συνδέουν το έργο µε δυνάμεις που προκαλούν κίνηση σε αντικείμενα. Να συνδέουν ποιοτικά το έργο µε τη δύναμη και τη µετατόπιση. Να χρησιμοποιούν την κατάλληλη ορολογία (έργο, ισχύς) για να περιγράφουν φαινόμενα από την καθημερινή τους εµπειρία. Να διακρίνουν την κινητική και τη δυναμική ενέργεια. Έργο, ενέργεια, ισχύς   Έργο    Δύο βασικές µορφές ενέργειας: κινητική και δυναμική Ταξινομούν εικόνες ή φαινόμενα που αναφέρονται στο έργο, στην ενέργεια και την ισχύ. Πειραματικές δραστηριότητες µετατροπής κινητικής ενέργειας σε δυναμική και αντίστροφα. Να    αναφέρουν     παραδείγματα  µετατροπής ενέργειας. Να αναγνωρίζουν ότι η ενέργεια δε δηµιουργείται ούτε [...]

Πηγές ενέργειας

Στόχοι, Θεματικές ενότητες, Ενδεικτικές δραστηριότητες Να αναγνωρίζουν ότι το πετρέλαιο αποτελεί την κυριότερη πηγή ενέργειας και πρώτη ύλη για την παραγωγή ποικίλων προϊόντων. Να αναφέρουν ότι το πετρέλαιο αποτελείται κυρίως από ενώσεις του άνθρακα µε το υδρογόνο (υδρογονάνθρακες). Να αναφέρουν παραδείγματα προϊόντων καθημερινής χρήσης που παράγονται από το πετρέλαιο (πλαστικά, απορρυπαντικά, φάρμακα, πετρέλαιο κίνησης – θέρμανσης, βενζίνη, λιπαντικά, άσφαλτος). Να αναφέρουν προβλήματα που θα προκύψουν από τη µείωση ή την εξάντληση του πετρελαίου στον πλανήτη µας. Πηγές ενέργειας  Πετρέλαιο Σύσταση του πετρελαίου Καύσιμα από το πετρέλαιο Πετροχημικά προϊόντα Το πετρέλαιο από ιστορική, οικονομική και οικολογική άποψη. Παρακολουθούν από βίντεο ή [...]

Φυτά

Στόχοι, Θεματικές ενότητες, Ενδεικτικές δραστηριότητες Να συσχετίζουν τη διαδικασία της φωτοσύνθεσης µε τις ενεργειακές ανάγκες των φυτών και να αναγνωρίζουν το ρόλο του ήλιου στη διαδικασία αυτή.Να αναγνωρίζουν το ρόλο της χλωροφύλλης στη διαδικασία της φωτοσύνθεσης. Να αναφέρουν ποιες ουσίες χρησιμοποιούνται και ποιες ουσίες παράγονται κατά τη διαδικασία της φωτοσύνθεσης. Να προσδιορίζουν την προέλευση του διοξειδίου του άνθρακα και του νερού που χρησιμοποιούνται κατά τη φωτοσύνθεση και να αναγνωρίζουν τη σημασία του οξυγόνου και των σακχάρων που παράγονται από τη διαδικασία αυτή. Να περιγράφουν συνοπτικά τη διαδικασία της φωτοσύνθεσης. Να αναγνωρίζουν το ρόλο της διαπνοής στην κυκλοφορία του νερού [...]

Αναπνευστικό σύστημα

Στόχοι, Θεματικές ενότητες, Ενδεικτικές δραστηριότητες Να αναγνωρίζουν και να περιγράφουν τα όργανα του αναπνευστικού συστήμτος. Να περιγράφουν τη διαδικασία της αναπνοής (εισπνοή – εκπνοή) στον άνθρωπο. Να συσχετίζουν τη δομή του λάρυγγα µε την διαδικασία παραγωγής της φωνής. Να αναφέρουν περιβαλλοντικούς παράγοντες (π.χ. ρύπους) που επηρεάζουν την λειτουργία του αναπνευστικού συστήματος. Να αναφέρουν συµπεριφορές της καθημερινής ζωής (π.χ. άθληση, κάπνισμα) που επηρεάζουν τη λειτουργία του αναπνευστικού συστήματος. Ανθρώπινος οργανισμός - Αναπνευστικό σύστημα Όργανα του αναπνευστικού συστήματος Λειτουργία του αναπνευστικού συστήματος Παραγωγή φωνής Παράγοντες που επηρεάζουν τη λειτουργία του αναπνευστικού συστήματος   (ώρες 5) Παρατηρούν και σχολιάζουν εικόνες σχετικές µε [...]

Οικοσυστήματα

Στόχοι, Θεματικές ενότητες, Ενδεικτικές δραστηριότητες Να διακρίνουν τους παράγοντες που συνιστούν ένα οικοσύστημα. Να αιτιολογούν γιατί οι φωτοσυνθετικοί οργανισμοί αποτελούν τη βάση όλων των τροφικών αλυσίδων. Να αναγνωρίζουν ότι τα οικοσυστήματα χαρακτηρίζονται από την είσοδο και ροή ενέργειας. Να προσδιορίζουν τις τροφικές σχέσεις ανάµεσα στους οργανισμούς ενός οικοσυστήματος και να κατανοούν την έννοια του τροφικού πλέγματος. Να περιγράφουν χαρακτηριστικά οικοσυστήματα της Ελλάδας. Να αναγνωρίζει την αναγκαιότητα της σωστής  διαχείρισης των οικοσυστημάτων για την αειφορία και για την ίδια τους τη ζωή. Η ενέργεια στα οικοσυστήματα   Οργάνωση ενός οικοσυστήµατος, βιοτικοί – αβιοτικοί παράγοντες Τροφικές       σχέσεις (τροφικά πλέγματα). Χαρακτηριστικά ελληνικά οικοσυστήματα, διαχείριση οικοσυστημάτων. [...]

Ηλεκτρομαγνητισμός

Στόχοι, Θεματικές ενότητες, Ενδεικτικές δραστηριότητες Να διαπιστώσουν ότι µεταξύ των µαγνητών ασκούνται ελκτικές και απωστικές δυνάμεις. Να γνωρίσουν ότι οι µαγνήτες έχουν πόλους και να συνδέσουν τις ελκτικές - απωστικές δυνάμεις µε τα δυο διαφορετικά είδη πόλων (βόρειος – νότιος) Να διαπιστώσουν µέσα από δραστηριότητες ότι οι µαγνητικές βελόνες προσανατολίζονται προς µια κατεύθυνση. Ηλεκτρομαγνητισµός   Μαγνήτες Εκτελούν απλά πειράματα µε µαγνήτες, παρατηρούν, καταγράφουν τις παρατηρήσεις τους, εξάγουν συµπεράσµατα. Χρησιμοποιούν µαγνητικές βελόνες και διαπιστώνουν τον προσανατολισμό τους. Να περιγράφουν και να ταξινομούν τα αποτελέσματα του ηλεκτρικού ρεύματος (θερμικά, φωτεινά, µαγνητικά, χημικά, κ.ά.). Να διατυπώνουν κανόνες και να ακολουθούν οδηγίες έτσι [...]

Θερμότητα

Στόχοι, Θεματικές ενότητες, Ενδεικτικές δραστηριότητες Να αναγνωρίζουν τους τρεις τρόπους µε τους οποίους διαδίδεται η θερμότητα. Να συνδέουν τους τρόπους διάδοσης της θερμότητας µε τις καταστάσεις της ύλης. Να περιγράφουν εφαρμογές των τρόπων διάδοσης της θερμότητας στην καθημερινή ζωή. Θερμότητα Διάδοση θερμότητας   (ώρες 5) Παρακολουθούν πειράματα τρόπων διάδοσης της θερμότητας µε απλά υλικά, επισημαίνουν οµοιότητες και διαφορές.

Φως – Όραση, Μάτι

Στόχοι, Θεματικές ενότητες, Ενδεικτικές δραστηριότητες Να διαπιστώνουν ότι το φως διαθλάται όταν εισέρχεται σε διάφορα υλικά. Να διαπιστώσουν ότι το λευκό φως αναλύεται σε απλά χρώματα τα οποία όταν συντεθούν δηµιουργούν και πάλι το λευκό φως. Να εξηγούν το χρώμα των σωμάτων. Φως – Φακοί - Όραση   Το φως αλλάζει κατεύθυνση Φως και χρώματα Εκτελούν πειράµατα διάθλασης του φωτός και καταγράφουν παρατηρήσεις. Πειράµατα ανάλυσης και ανασύνθεσης του φωτός (πείραµα επίδειξης). Να διακρίνουν τους φακούς στα είδη τους καθώς και τα είδωλα που δίνουν. Να γνωρίσουν τις σημαντικές εφαρμογές των φακών στην καθημερινή ζωή (τηλεσκόπια, µικροσκόπια, κιάλια). Φακοί – [...]

Πληροφορίες: Αρβανιτίδης Θεόδωρος

Θεοχάρη Κούγκα 12, Αλεξάνδρεια Ημαθίας

Web: https://atheo.gr/

Πρόσφατα άρθρα

Go to Top