Στόχοι, Θεματικές ενότητες, Ενδεικτικές δραστηριότητες

Να αναγνωρίζουν ότι το πετρέλαιο αποτελεί την κυριότερη πηγή ενέργειας και πρώτη ύλη για την παραγωγή ποικίλων προϊόντων.

Να αναφέρουν ότι το πετρέλαιο αποτελείται κυρίως από ενώσεις του άνθρακα µε το υδρογόνο (υδρογονάνθρακες).

Να αναφέρουν παραδείγματα προϊόντων καθημερινής χρήσης που παράγονται από το πετρέλαιο (πλαστικά, απορρυπαντικά, φάρμακα, πετρέλαιο κίνησης – θέρμανσης, βενζίνη, λιπαντικά, άσφαλτος).

Να αναφέρουν προβλήματα που θα προκύψουν από τη µείωση ή την εξάντληση του πετρελαίου στον πλανήτη µας.

Πηγές ενέργειας

 Πετρέλαιο

Σύσταση του πετρελαίου

Καύσιμα από το πετρέλαιο

Πετροχημικά προϊόντα

Το πετρέλαιο από ιστορική, οικονομική και οικολογική άποψη.

Παρακολουθούν από βίντεο ή ψηφιακό δίσκο δεδομένης µνήµης (CD-ROM) τη δηµιουργία και τον τρόπο εξόρυξης του πετρελαίου και συζητούν για το ρόλο του πετρελαίου στη ζωή του ανθρώπου.

Παρουσιάζουν µε πίνακες, κολλάζ ή άλλους τρόπους το πετρέλαιο, τα προϊόντα και τους τρόπους χρήσης του.

Μελετούν σε οµάδες τα κλάσματα της απόσταξης του πετρελαίου και τα παρουσιάζουν στην τάξη.

Κατασκευάζουν οµοίωµα αποστακτικής στήλης.

Εκπονούν µελέτη µε θέμα: Το πετρέλαιο είναι πάρα πολύ πολύτιμο για να καίγεται (Mendelev) (Ιστορία, Γλώσσα)

Να αναφέρουν τα είδη των ορυκτών ανθράκων.

Να αναφέρουν τρόπους παραγωγής ενέργειας από ορυκτούς άνθρακες.

Να αναφέρουν περιοχές της χώρας µας που παράγουν λιγνίτη.

Να περιγράφουν τις χαρακτηριστικές ιδιότητες διαµαντιού και γραφίτη και να επισημαίνουν τις διαφορές τους.

Ορυκτοί άνθρακες

Είδη ορυκτών ανθράκων

 

Χρήσεις των ορυκτών ανθράκων.

Πείραµα επίδειξης: Απανθράκωση ξύλου.

Παρατηρούν µορφές ορυκτών ανθράκων από τη συλλογή του σχολικού εργαστηρίου ή από σχετικές εικόνες.

Παρακολουθούν από βίντεο ή ψηφιακό δίσκο δεδομένης µνήµης (CD-ROM) τη δηµιουργία και τον τρόπο εξόρυξης ορυκτών ανθράκων, φυσικού αερίου και συζητούν για το ρόλο τους στη ζωή του ανθρώπου.

Να περιγράφουν την προέλευση του φυσικού αερίου.

Να αναφέρουν τα κυριότερα συστατικά του φυσικού αερίου.

Να αναφέρουν τις χρήσεις του φυσικού αερίου.

Να εκτιμούν τα πλεονεκτήματα του φυσικού αερίου σε σχέση µε άλλες καύσιμες ύλες.

Φυσικό αέριο.

Προέλευση του φυσικού αερίου

Σύσταση του φυσικού αερίου

Χρήσεις του φυσικού αερίου

Παρουσιάζουν µε πίνακες, κολλάζ ή άλλους τρόπους τους ορυκτούς άνθρακες, το φυσικό αέριο και τους τρόπους χρήσης του.
Να διακρίνουν τις ανανεώσιμες από µη ανανεώσιμες ενεργειακές πηγές.

Να αναγνωρίζουν την ανάγκη για χρήση εναλλακτικών µορφών ενέργειας για το µέλλον.

Να διακρίνουν τις διαφορετικές πηγές εναλλακτικών µορφών ενέργειας (ηλιακή, γεωθερμική, αιολική, βιομάζας).

Να διατυπώνουν ερωτήσεις και να αναγνωρίζουν προβλήματα που σχετίζονται µε την προστασία του περιβάλλοντος και να προτείνουν πιθανές λύσεις.

Μελλοντικές ενεργειακές πηγές Παρακολουθούν σχετικές ταινίες ή άλλα εποπτικά µέσα, συζητούν και παρουσιάζουν τις ενεργειακές πηγές που χρησιμοποιεί σήμερα ο άνθρωπος.

Εργάζονται σε οµάδες, µελετούν, παρουσιάζουν τις εναλλακτικές πηγές ενέργειας και επισημαίνουν θετικές ή αρνητικές επιδράσεις τους για τον άνθρωπο και το περιβάλλον.

Παρουσιάζουν τις πηγές ενέργειας που χρησιμοποιούν στην περιοχή τους και τις συσχετίζουν µε την επίδρασή τους στο περιβάλλον.

Να αναγνωρίζουν την αναγκαιότητα εξοικονόμησης ενέργειας.

Να διαπιστώνουν τη χρησιμότητα των ανακυκλώσιμων υλικών.

Να εξοικειωθούν µέσα από σχεδιασμό και δραστηριότητες µε διαδικασίες εξοικονόμησης ενεργειακών πόρων στο σχολείο και στο σπίτι.

Εξοικονόμηση ενέργειας

 

 

 (ώρες 17)

Καταγράφουν δραστηριότητες στο σχολείο ή στο σπίτι κατά τις οποίες καταναλώνουν ενέργεια.

Διατυπώνουν ερωτήματα και προτείνουν λύσεις για την ελάττωση της ενέργειας που χρησιμοποιούν (εντοπίζουν περιπτώσεις που γίνεται σπατάλη στη χρήση της ενέργειας).

Προτείνουν τρόπους για τη χρησιμοποίηση ανακυκλώσιμων πηγών ενέργειας στην καθημερινή τους ζωή.