Στόχοι, Θεματικές ενότητες, Ενδεικτικές δραστηριότητες

Να διαπιστώνουν ότι το φως διαθλάται όταν εισέρχεται σε διάφορα υλικά.

Να διαπιστώσουν ότι το λευκό φως αναλύεται σε απλά χρώματα τα οποία όταν συντεθούν δηµιουργούν και πάλι το λευκό φως.

Να εξηγούν το χρώμα των σωμάτων.

Φως – Φακοί – Όραση

 

Το φως αλλάζει κατεύθυνση

Φως και χρώματα

Εκτελούν πειράµατα διάθλασης του φωτός και καταγράφουν παρατηρήσεις.

Πειράµατα ανάλυσης και ανασύνθεσης του φωτός

(πείραµα επίδειξης).

Να διακρίνουν τους φακούς στα είδη τους καθώς και τα είδωλα που δίνουν.

Να γνωρίσουν τις σημαντικές εφαρμογές των φακών στην καθημερινή ζωή (τηλεσκόπια, µικροσκόπια, κιάλια).

Φακοί – εφαρμογές φακών Εκτελούν πειράµατα µε χρήση φακών και µελετούν τα είδωλά τους.

Χρήση συσκευών που λειτουργούν µε φακούς από τους µαθητές.

Να αναγνωρίζουν τα µέρη του µατιού.

Να περιγράφουν τα βασικά στάδια της διαδικασίας της όρασης.

Να διακρίνουν οµοιότητες µεταξύ της λειτουργίας του µατιού και της φωτογραφικής µηχανής.

Να αξιοποιούν γνώσεις από την οπτική για να ερμηνεύουν τη λειτουργία της όρασης.

Να αναφέρουν καθημερινές συνήθειες του ανθρώπου που συµβάλλουν στη διατήρηση της υγείας των µατιών.

Όραση – µάτι Μέρη του µατιού

Συσχετισμός µατιού – φωτογραφικής µηχανής

 

Λειτουργία της όρασης

 

Παράγοντες που επηρεάζουν τη λειτουργία του µατιού

(ώρες 9)

Παρατηρούν στον καθρέφτη το µάτι τους, καταγράφουν τα εξωτερικά µέρη του µατιού και προσδιορίζουν το ρόλο τους στη λειτουργία του. Παρατηρούν τα µάτια των συµµαθητών τους και εντοπίζουν οµοιότητες και διαφορές.

Συσχετίζουν τον τρόπο λειτουργίας του µατιού µε τον τρόπο λειτουργίας της φωτογραφικής µηχανής.

Σε εικόνα που παρουσιάζει το µάτι παρατηρούν το εσωτερικό του µατιού και εντοπίζουν τις εφαρµμογές των νόμων της οπτικής, σε σχέση µε τους φακούς, στην όραση.

Παίζουν παιχνίδια προκειμένου να απαντήσουν στην ερώτηση «γιατί έχουμε δύο µάτια».

Αναφέρουν και συζητούν συνήθειες που συµβάλλουν στη καλή υγεία των µατιών.

Εκπονούν   µελέτη    µε    θέμα:    Το    µάτι, η φωτογραφική µηχανή και η δηµιουργία των εικόνων (Γλώσσα, αισθητική αγωγή )