Συγκεντρωτική Απεικόνιση του Προγράμματος Σπουδών

Ηλιακό σύστημα. Η Γη από το Διάστημα.  Άρης

Θεματικά Πεδία, Θεματικές Ενότητες, Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα, Ενδεικτικές Δραστηριότητες

ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΦΥΣΙΚΗ – ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ – ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΔΙΑΣΤΗΜΑ Ηλιακό σύστημα. Η Γη από το Διάστημα. Άρης
  • να διαπιστώνουν πειραματικά ότι το φαινόμενο μέγεθος του Ήλιου σχετίζεται με την απόσταση από έναν παρατηρητή στη Γη
  • να αναφέρουν ότι ο Ήλιος είναι η κυριότερη πηγή ενέργειας στο Ηλιακό σύστημα
  • να διαπιστώνουν πειραματικά ότι η ενέργεια του Ήλιου διαδίδεται μέχρι τη Γη μέσω ακτινοβολίας
  • να διαπιστώνουν πειραματικά ότι ένα πολύ μικρό μέρος της ενέργειας που εκπέμπει ο Ήλιος φτάνει στη Γη,
  • να αναφέρουν ότι υπάρχουν πολύ μεγαλύτερα αστέρια στο Σύμπαν από τον Ήλιο
  • να διαπιστώνουν πειραματικά ότι η εναλλαγή ημέρας-νύχτας σχετίζεται με την περιστροφή ενός πλανήτη γύρω από τον άξονά του
  • να διαπιστώσουν πειραματικά ότι η εναλλαγή των εποχών σχετίζεται με την κλίση του άξονα περιστροφής της Γης
  • να διαπιστώνουν πειραματικά ότι οι φάσεις της Σελήνης σχετίζονται με τη θέση της ως προς τη Γη και τον Ήλιο,
  • να αναφέρουν ότι το πάχος της ατμόσφαιρας της Γης είναι πολύ μικρότερο από την ακτίνα της Γης
  • να αναφέρουν τις σημαντικότερες δυσκολίες που έχει η ζωή του ανθρώπου στο διάστημα
  • να αναφέρουν τις σημαντικότερες δυσκολίες που έχει η δημιουργία μιας ανθρώπινης αποικίας στη Σελήνη και στον Άρη
Οι μαθητές/-τριες, με την καθοδήγηση του/της εκπαιδευτικού ακολουθούν όλα στάδια του διερευνητικού μοντέλου (εισαγωγικό έναυσμα/ερώτημα και διατύπωση υποθέσεων) και στη συνέχεια εμπλέκονται ενδεικτικά στις παρακάτω πειραματικές δραστηριότητες με απλά μέσα/υλικά και ιδιοκατασκευές τους:

  • διαπιστώνουν ότι το φαινόμενο μέγεθος του Ήλιου σχετίζεται με την απόσταση από έναν παρατηρητή στη Γη (π.χ. με έναν χαρτονένιο δίσκο χρώματος κίτρινου διαμέτρου 55εκ, που τον κρατούν σε απόσταση 50 μέτρων στο προαύλιο)
  • διαπιστώνουν ότι η ενέργεια του Ήλιου διαδίδεται μέχρι τη Γη μέσω ακτινοβολίας (π.χ. τοποθετώντας το χέρι τους σε διάφορες αποστάσεις στο πλάι ενός κεριού)
  • διαπιστώνουν ότι ένα πολύ μικρό μέρος της ενέργειας που εκπέμπει ο Ήλιος φτάνει στη Γη (π.χ. τοποθετώντας την ανοικτή παλάμη τους και την άκρη του δαχτύλου τους σε διάφορες αποστάσεις στο πλάι ενός κεριού)
  • αναφέρουν τα βασικά χαρακτηριστικά των ουρανίων σωμάτων του Ηλιακού συστήματος (π.χ. φτιάχνοντας διάφορα μοντέλα του ηλιακού συστήματος λαμβάνοντας υπόψη τις σχετικές αποστάσεις ή/και τα σχετικά μεγέθη των πλανητών του)
  • διαπιστώνουν ότι η εναλλαγή ημέρας-νύχτας σχετίζεται με την περιστροφή ενός πλανήτη γύρω από τον άξονά του (π.χ. τοποθετώντας κατάλληλα μια υδρόγειο σφαίρα μπροστά από ένα πολύ φωτεινό παράθυρο ή μια φωτεινή πηγή)
  • διαπιστώνουν ότι η εναλλαγή των εποχών σχετίζεται με την κλίση του άξονα περιστροφής της Γης (π.χ. τοποθετώντας κατάλληλα μια υδρόγειο σφαίρα μπροστά από ένα πολύ φωτεινό παράθυρο ή μια φωτεινή πηγή)
  • διαπιστώνουν ότι οι φάσεις της Σελήνης σχετίζονται με τη θέση της ως προς τη Γη και τον Ήλιο (π.χ. κρατώντας κατάλληλα ένα μπαλάκι πχ του τένις σε διάφορες θέσεις μια ηλιόλουστη μέρα)
  • αναφέρουν ότι το πάχος της ατμόσφαιρας της Γης είναι πολύ μικρότερο από την ακτίνα της Γης (π.χ. αν η Γη ήταν στο μέγεθος μιας
    μπάλας του μπάσκετ τότε το πάχος της ατμόσφαιρά της θα ήταν περίπου όσο το πάχος μιας πλαστικής σακούλας, θεωρώντας ότι το 90% της ατμόσφαιρας της Γης βρίσκεται μέχρι το ύψος των 16km)
  • αξιοποιώντας εικόνες ή/και σε σχετικό συμπληρωματικό ψηφιακό υλικό συζητούν για τις σημαντικότερες δυσκολίες, που έχει η ζωή του ανθρώπου στο διάστημα
  • αξιοποιώντας εικόνες ή/και σε σχετικό συμπληρωματικό ψηφιακό υλικό συζητούν για τις σημαντικότερες δυσκολίες που έχει η δημιουργία μιας
    ανθρώπινης αποικίας στη Σελήνη και στον Άρη

Μετά τον πειραματισμό και την καταγραφή των παρατηρήσεών τους, ακολουθούν οι φάσεις της εξαγωγής των συμπερασμάτων και της γενίκευσης.

Επιπρόσθετα, οι μαθητές/- τριες σύμφωνα με τις κατευθύνσεις ή/και με τη βοήθεια του/της εκπαιδευτικού θα εμβαθύνουν/πληροφορηθούν για διάστημα μέσω πολυτροπικού περιεχομένου, όπως:

  • ένθετων κειμένων (τα οποία μπορεί να περιέχουν πληροφορίες, επεξηγήσεις, αναφορές όπου κρίνεται σκόπιμο στον μικρόκοσμο, συσχετίσεις με άλλα φυσικά/χημικά φαινόμενα και την καθημερινή ζωή, οδηγίες για περαιτέρω πειραματισμό με απλά μέσα/υλικά και ιδιοκατασκευές των μαθητών/-τριών)
  • παραπομπές σε συμπληρωματικό ψηφιακό υλικό (προσομοιώσεις, οπτικοποιήσεις, εννοιολογικούς χάρτες, βίντεο, πειράματα, 3D χάρτες, εκπαιδευτικά παιχνίδια, κείμενα, podcast/broadcast, διαδραστικές ασκήσεις πρακτικής και εξάσκησης, χρονογραμμές, εικονικές περιηγήσεις, εικονικά αντικείμενα επαυξημένης πραγματικότητας κ.ά.

Το διάστημα προσφέρεται για παραπομπή σε πλήθος σχετικών ψηφιακών αναπαραστάσεων/οπτικοποιήσεων/βίντεο/αντικειμένων εικονικής ή επαυξημένης πραγματικότητας.

Προτεινόμενα Ένθετα:

  • Αστερισμοί
  • Διαστημικά ταξίδια
  • Αποικίες ανθρώπων σε Σελήνη/Άρη
  • Προϊόντα (Spin-offs) που έχουν δημιουργηθεί από τη διαστημική έρευνα.