ΟΙΚΟΣΥΣΤΗΜΑΤΑ – ΚΛΙΜΑΤΙΚΗ ΑΛΛΑΓΗ/ΚΡΙΣΗ |
Κλιματική Αλλαγή/Κρίση, Επίδραση ανθρώπου στα Οικοσυστήματα, Κρίση Βιοποικιλότητας |
- να παρασκευάζουν CO2
- να διαπιστώνουν πειραματικά κάποιες από τις κυριότερες φυσικές του ιδιότητες
- να διαπιστώνουν πειραματικά το φαινόμενο του θερμοκηπίου
- να διαπιστώνουν πειραματικά την επίδραση του χρώματος μιας επιφάνειας εντός του θερμοκηπίου στη θερμοκρασία του
- να διαπιστώνουν πειραματικά τι συμβαίνει με τη στάθμη του νερού της θάλασσας όταν λιώνει πάγος που βρίσκεται: α) στη ξηρά β)στη θάλασσα
- να διαπιστώνουν πειραματικά την επίδραση του φαινομένου του θερμοκηπίου στη μείωση της βιοποικιλότητας του πλανήτη
- να αναφέρουν τις κυριότερες από τις επιδράσεις της κλιματικής αλλαγής/κρίσης στον πλανήτη μας και στον άνθρωπο
- να αναφέρουν τρόπους αντιμετώπισης της κλιματικής αλλαγής / κρίσης
|
Οι μαθητές/-τριες, με την καθοδήγηση του/της εκπαιδευτικού ακολουθούν όλα τα στάδια του διερευνητικού μοντέλου (εισαγωγικό έναυσμα/ερώτημα και διατύπωση υποθέσεων) και στη συνέχεια εμπλέκονται ενδεικτικά στις παρακάτω πειραματικές δραστηριότητες με απλά μέσα/υλικά και ιδιοκατασκευές τους:
- παρασκευάζουν CO2 (π.χ. αναμειγνύοντας ξίδι με μαγειρική σόδα και συλλέγοντας το παραγόμενο CO2 με ένα μπαλόνι)
- διαπιστώνουν πειραματικά κάποιες από τις κυριότερες φυσικές του ιδιότητες, όπως ότι είναι βαρύτερο από τον ατμοσφαιρικό αέρα, άχρωμο και άοσμο (π.χ. ζυγίζοντας ένα μπαλόνι που φούσκωσαν με μια τρόμπα και ένα μπαλόνι ίσου όγκου που περιέχει το CO2 που παρασκεύασαν, ή βάζοντας ένα κερί μέσα σε ένα ποτήρι και αδειάζοντας το περιεχόμενο του μπαλονιού με το CO2 μέσα στο ποτήρι η φλόγα σβήνει)
- διαπιστώνουν πειραματικά το φαινόμενο του θερμοκηπίου (π.χ. μετρώντας τη θερμοκρασία στο εσωτερικού ενός αυτοσχέδιου μοντέλου θερμοκηπίου και στο εξωτερικό του μια ηλιόλουστη μέρα)
- διαπιστώνουν πειραματικά την επίδραση του χρώματος μιας επιφάνειας στη θερμοκρασία εντός του θερμοκηπίου (π.χ. επαναλαμβάνοντας το προηγούμενο πείραμα με το πάτωμα του θερμοκηπίου να είναι μια φορά λευκό και μια φορά σκούρο χρώμα)
- διαπιστώνουν πειραματικά τι συμβαίνει με τη στάθμη του νερού της θάλασσας όταν λιώνει πάγος που βρίσκεται: α) στην ξηρά, β) στη θάλασσα [π.χ. α) σημειώνοντας τη στάθμη του νερού πριν και μετά την τήξη του πάγου που βρίσκεται σε πέτρες πάνω από την επιφάνεια του νερού σε ένα διάφανο μπολ και β) σημειώνοντας τη στάθμη του νερού πριν και μετά την τήξη του πάγου που επιπλέει αρχικά στο νερό μέσα σε ένα διάφανο μπολ]
- διαπιστώνουν πειραματικά την επίδραση του φαινομένου του θερμοκηπίου στη μείωση της βιοποικιλότητας του πλανήτη (π.χ. τοποθετώντας ένα μικρό ομοίωμα που έφτιαξαν από λευκή πλαστελίνη μιας πολικής αρκούδας πάνω σε ένα μεγάλο κομμάτι πάγο μέσα σε ένα μπολ με νερό)
Μετά τον πειραματισμό και την καταγραφή των παρατηρήσεών τους, ακολουθούν οι φάσεις της εξαγωγής των συμπερασμάτων και της γενίκευσης.
Επιπρόσθετα, σύμφωνα με τις κατευθύνσεις ή/και με τη βοήθεια του/της εκπαιδευτικού, θα εμβαθύνουν/ πληροφορηθούν για την κλιματική αλλαγή/κρίση μέσω πολυτροπικού περιεχομένου, όπως:
- ένθετων κειμένων (τα οποία μπορεί να περιέχουν πληροφορίες, επεξηγήσεις, αναφορές όπου κρίνεται σκόπιμο στον μικρόκοσμο, συσχετίσεις με άλλα φυσικά/χημικά φαινόμενα και την καθημερινή ζωή, οδηγίες για περαιτέρω πειραματισμό με απλά μέσα/υλικά και ιδιοκατασκευές των μαθητών/-τριών)
- παραπομπές σε συμπληρωματικό ψηφιακό υλικό (προσομοιώσεις, οπτικοποιήσεις, εννοιολογικούς χάρτες, βίντεο, πειράματα, 3D χάρτες, εκπαιδευτικά παιχνίδια, κείμενα, podcast/broadcast, διαδραστικές ασκήσεις πρακτικής και εξάσκησης, χρονογραμμές, εικονικές περιηγήσεις, εικονικά αντικείμενα επαυξημένης πραγματικότητας κ.ά.
Προτεινόμενα Ένθετα:
- τρόποι ανάσχεσης της κλιματικής αλλαγής/κρίσης
- αλλαγές σε καθημερινές μας συνήθειες που θα συμβάλλουν προς αυτή την κατεύθυνση
- επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής/κρίσης στον πλανήτη και στον άνθρωπο
- επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής/ κρίσης στη Μεσόγειο και στην Ελλάδα κρίση βιοποικιλότητας
|